Aktualności

15 marca 2018 18:48 | Aktualności

SPIELEND DEUTSCH ERLEBEN

 

 

 

 

Założeniem innowacji pod nazwą „Spielend Deutsch erleben” było stworzenie grupy mieszanej łączącej uczniów gimnazjum i liceum oraz wykorzystanie w ich wspólnej pracy elementów edutainmentu i rywalizacji. Nauczanie języka niemieckiego dostosowano do potrzeb współczesnego świata oraz wykorzystano gry i zabawy mające na celu większe zaangażowanie uczniów i ich aktywność w zajęciach. Działania miały być także elementem promującym szkołę.

 

W zajęciach uczestniczyli następujący uczniowie z klasy 1a i 1b liceum: Wiktoria Deuter, Monika Joniec, Grzegorz Latocha, Kacper Leszczyński, Jaśmina Łucyków, Agnieszka Peczyńska, Marta Wójtowicz, Gabriela Zwierzchowska oraz z klasy 3a gimnazjum w Łobzie: Maria Ćwikła, Kornelia Frymus, Joanna Galoch, Agnieszka Król, Kornelia Pawlak, Zuzanna Szymanek, Magdalena Wojciechowska, Karol Żuk.

 

W ramach programu realizowanego od października 2017 do lutego 2018 r. uczniowie spotkali się cztery razy. 25 października 2017 r. gimnazjaliści wraz z licealistami odkrywali budynek naszej szkoły. Zajęcia miały charakter gry terenowej. Po otrzymaniu odpowiednich wskazówek uczniowie rozpoczęli poszukiwania ściśle określonego miejsca. Aby do niego dotrzeć, należało odwiedzić wszystkie piętra budynku szkolnego oraz rozwiązać urozmaicone zadania o różnym stopniu trudności.

            W trakcie drugiego spotkania (30 listopada 2017 r.) pracownia języka niemieckiego, która była celem poszukiwania na wcześniejszych zajęciach, stała się na chwilę prestiżowym domem aukcyjnym, a nauczycielki niemieckiego – aukcjonerkami. Tym razem młodzież uczestniczyła w aukcji obrazów znanych europejskich malarzy i zakupie oryginalnych dzieł. Uczniowie wcielili się w rolę pracowników biur maklerskich i z określoną kwotą wirtualnych pieniędzy przystąpili do aukcji. Do obrazów Moneta, Klimta czy Lenbacha, które można podziwiać w znanych niemieckich muzeach, dołączone zostały opisy dzieł. Niektóre z nich zawierały błędy językowe i gramatyczne, których wyszukanie i poprawienie było nagradzane punktami. Uczniowie licytowali się, podając coraz wyższe kwoty, by zdobyć „oryginał” i jak najwyższy zysk (określone punkty do rankingu grup) dla swojego biura maklerskiego.

 

Kolejne spotkanie, które odbyło się 20 grudnia 2017 r. przybrało formę podróży, a przygotowane zadania - charakter realio- i kulturoznawczy. Zarobione wcześniej na aukcji pieniądze umożliwiły uczniom odbycie wirtualnej wycieczki do Niemiec. Na uczestników innowacji czekały tym razem zabytki, znane osobistości z niemieckiego świata kultury i polityki oraz świat przyrody. Wszystko to mogli podziwiać i wszystkiego doświadczać, poruszając się komfortowym samochodem Audi quattro z telewizyjnej reklamy.

 

Ostatnie spotkanie, 1 lutego 2018 r. poświęcone było sportom. Tym razem uczniowie definiowali i charakteryzowali różne rodzaje sportów. Dyscypliną, której poświęcono na zajęciach najwięcej uwagi, była piłka nożna. Młodzież dopasowywała między innymi ilustracje i nazwy części garderoby piłkarza, opisywała ilustracje oraz tworzyła zaproszenie dla polskiego piłkarza grającego w barwach jednego z niemieckich klubów sportowych.

 

Tego samego dnia odbyło się podsumowanie innowacji. Uczestnicy mieli możliwość obejrzenia zdjęć z wcześniejszych zajęć zaprezentowanych w formie animacji. Ponadto utrwalili wiedzę zdobytą w trakcie wszystkich spotkań w formie gry opartej na zasadach znanego programu telewizyjnego „va banque”. Gra dawała możliwość zdobycia dodatkowych punktów dla grupy i wyłoniła zwycięską drużynę. Końcowe zmagania drużyn obserwowała pani dyrektor Jolanta Manowiec, która doceniła pracę uczniów i podziękowała nauczycielkom. Nagrodą dla wszystkich był wyśmienity tort w barwach flagi niemieckiej.

 

By prawidłowo wykonać przygotowane przez nas zadania, uczniowie musieli wykazać się umiejętnością łączenia wiedzy uzyskanej z innych przedmiotów z językiem niemieckim. Wykonując określone ćwiczenia, utrwalali wybrane struktury językowe i gramatyczne, współdziałali w zespole i rywalizowali ze sobą. Uczniowie przyswajali wiedzę, gdy byli odprężeni, zrelaksowani i odrobinę podekscytowani tym, co działo się wokół nich na zajęciach. Pozytywne emocje, których doświadczali w trackie nauki sprawiły, że byli bardziej zaangażowani, sami dążyli do zdobycia nowej wiedzy i umiejętności, co pozwalało im przejść do kolejnego etapu gry, zyskać punkty i wygrać.

 

Agnieszka Rutkowska i Małgorzata Wojciechowska, autorki innowacji

 

Przeczytano: 228 razy. Wydrukuj|Do góry

Zdjęcia: