
INNOWACJA PEDAGOGICZNA „TRZY PRZEDMIOTY – JEDEN REGION” cz. II
Realizacja innowacji wynika z życiowych planów edukacyjnych uczniów, propagowania zdrowego stylu życia i konieczności zdobywania wiedzy oraz poznawania regionu. Projekt zrealizowany został w kilku etapach zadaniowych:
Etap 1
Wycieczka rowerowa połączona z wysiłkiem intelektualnym - zwiedzanie Ziemi Łobeskiej – Wzgórze Lotniarzy w Przyborzu – trasa rowerowa niebieska - 4h.
W tym najpiękniejszym w regionie miejscu widokowym młodzież rozwiązywała praktyczne zadania z kartografii, wykorzystując działania matematyczne i ich własności do opisywania zjawisk geograficznych. Łącząc wysiłek fizyczny z matematyką uczniowie rozwiązywali zadania ze zbiorów liczbowych wykorzystując elementy sprawności fizycznej(ćwiczenia ruchowe).
Etap 2
Wycieczka rowerowa połączona ze spotkaniem z Panem Zdzisławem Bogdanowiczem, autorem książki „Historia sportu łobeskiego w latach 1945 – 2007” – Świętoborzec -południowa dzielnica Łobza, w której do 2004 roku działała łobeska stadnina koni – szlak rowerowy czerwony - 4h.
Młodzież rozwiązywała zadania z kartografii, zwiedzała ruiny zabytkowego dworku
w Świętoborcu, zapoznała się z historią regionu.
Atrakcją popołudnia było spotkanie z Panem Zdzisławem Bogdanowiczem – nauczycielem, absolwentem Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu, historykiem sportu, trenerem, regionalistą, działaczem sportowym i samorządowym związanym z Ziemią Łobeską, autorem albumu „Historia sportu łobeskiego 1945-2007”.
Etap 3
Zajęcia w siłowni szkolnej i gabinecie matematycznym - mierzenie, ważenie, liczenie - 4h.
Uczniowie poznali wskaźnik BMI oraz ciekawostki dotyczące zachowania organizmu po wysiłku fizycznym, zebrali swoje dane dotyczące wagi i wzrostu do ich matematycznych interpretacji. Rozwiązywali zagadki logiczne, poznali pojęcie myślenia lateralnego, ćwiczyli metody rozwiązywania zadań z treścią.
Etap 4
Zgadywanka terenowa (podchody) - 4h.
Uczniowie pracowali w dwóch zespołach zadaniowych na terenie miasta.
Jedna grupa kodowała zadania, druga wykorzystując znalezione znaki( w formie działań matematycznych) szukała kopert z zadaniami-połączenie umiejętności logicznego myślenia
z wysiłkiem fizycznym.
Etap 5
Zajęcia w gabinetach: matematycznym i geograficznym („biokomputery”) - 4h
Uczniowie pracowali w parach i grupach, poznali swoje dominujące półkule mózgowe
i nauczyli się „obsługiwać swój biokomputer”- wykorzystano techniki treningu mózgu, improwizacji, i logicznego myślenia. Uczestnicy innowacji rozwijali przestrzenne widzenie
i rozwiązywali zadania z geografii i matematyki , które były pochodną marszu na orientację
(z etapu 4).Ćwiczyli także umiejętność radzenia sobie ze stresem-elementy wystąpień publicznych.
Zajęcia w szkole odbywały się przy pomocy technik multimedialnych opartych
o zastosowanie następujących programów edukacyjnych i stron internetowych:
- materiały z portalu „Scientix”,
- ćwiczenia interaktywne z portalu „Matematyka Innego Wymiaru”,
- zadania logiczne z portalu: matematyka.net - Polski Portal Matematyczny,
- ciekawostki z portalu GeoZone,
- gry geograficzne ,
- materiały edukacyjne z portalu wychowaniefizyczne.pl,
- zasady zapobiegania chorobom i wydłużające życie na portalu www.poradnikzdrowie.pl,
- informacje dotyczące pomiarów na mapie i znaków topograficznych z portalu www.survival.strefa.pl.
W trakcie trwania innowacji zamieszczono kilka artykułów i fotorelacji o realizacji działań w lokalnej prasie, na internetowej stronie szkolnej i w gazecie szkolnej Pewniak.
Z przeprowadzonych rozmów z uczestnikami innowacji wynika, że młodzież jest zadowolona z faktu uczestniczenia w działaniach „Trzy przedmioty-jeden region”, zajęcia były ciekawe,
a zakres tematyczny był trafnie dobrany i przydatny do planowania ich przyszłości .
Efekty, które osiągnęliśmy dzięki realizacji innowacji można krótko zapisać
w następujący sposób:
- odnotowano wzrost umiejętności matematycznych, geograficznych i z wychowania fizycznego u uczniów,
- uczniowie poznali region i atrakcyjność turystyczną ziemi łobeskiej,
- uczestnicy innowacji wykorzystują zdobyta wiedzę i umiejętności w trakcie próbnych egzaminów maturalnych,
- młodzi ludzie dostrzegają zalety aktywności fizycznej dla zdrowia fizycznego
i psychicznego i świadomie kontrolują organizm w trakcie i po wysiłku fizycznym, - kilkoro uczestników innowacji zadeklarowało chęć udziału w konkursach :matematycznym i geograficznym,
- wśród uczniów biorących udział w innowacji rozwinęła się umiejętność logicznego myślenia,
- młodzież rozwinęła umiejętności interpersonalne i poznała techniki radzenia sobie ze stresem.
Założone cele innowacji „Trzy przedmioty-jeden region” zostały osiągnięte!
Mirosława Parzygnat, Ewa Łukasik, Marcin Łukasik