Tutaj powinien być opis

KRAJOWA ODZNAKA JAKOŚCI ETWINNING

 

 

 

 

 

„Mit Mathematik  Europa erkunden” to tytuł projektu zrealizowanego w roku szkolnym 2021/2022 w ramach zajęć języka niemieckiego przez germanistkę Zespołu Szkół w Łobzie Małgorzatę Wojciechowską z grupą uczniów klasy 3c liceum. Projekt został nagrodzony Krajową Odznaką Jakości  eTwinning za innowacyjność, nieszablonowość i nowoczesność w nauczaniu.


Nagroda ma postać elektronicznego certyfikatu przyznawanego przez komisję po dokonaniu oceny pod kątem następujących kryteriów: innowacyjność pedagogiczna i kreatywność, integracja z programem nauczania, komunikacja i wymiana informacji pomiędzy szkołami partnerskimi, współpraca szkół partnerskich, wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych.

 

Od września do połowy czerwca wraz z młodzieżą z Niemiec, Francji, Turcji i Polski realizowaliśmy projekt, którego celem było poznanie i poszerzenie wiedzy na temat wybranych krajów Europy przy pomocy zadań matematycznych. Każda grupa uczestnicząca w projekcie przygotowywała tematyczne zadania matematyczne. Wspólnie wybraliśmy zagadnienia dotyczące prezentacji grupy i miasta, w którym mieszkamy, klimatu w naszych krajach, dostępnych produktów niemieckich i ich ceny oraz rekordów narodowych.

 

Zadania formułowaliśmy w taki sposób, aby inne grupy w czasie ich rozwiązywania mogły dowiedzieć się czegoś o kulturze, ekonomii i społeczeństwie naszego państwa. W ten sposób mogliśmy przekazać istotne informacje, a rozwiązując zadania innych grup, poznać partnera, jego kraj, poszerzyć wiedzę geograficzną i umiejętność posługiwania się językiem niemieckim, a także utrwalić pojęcia matematyczne. Dbaliśmy o formę zaprezentowania zadań i w tym celu wykorzystywaliśmy aplikacje i programy komputerowe, oraz Twinspace naszego projektu.

 

Uczniowie w grupach wyszukiwali ważne informacje, dobierali formę prezentacji, wykorzystywali wiedzę zdobytą w szkole i na wcześniejszych etapach kształcenia, łączyli umiejętności podnadprzedmiotowe, tworząc zadania matematyczne w języku niemieckim na tematy związane z geografią. Zadania projektowe realizowane w grupach wymagały od uczniów umiejętności argumentowania, wnioskowania, interpretowania, wykorzystania matematyki w życiu codziennym, a także umiejętności wyjaśniania i komunikowania się ze zrozumieniem za pomocą przyswojonych pojęć matematycznych. W każdym zadaniu uczniowie musieli wprowadzić nazwy pojęć matematycznych  i statystycznych po niemiecku. Było to nowością i jednocześnie pewnym wyzwaniem na lekcjach niemieckiego, który jest nauczany jako drugi język obcy. Ponadto tworząc i rozwiązując matematyczne zadania z treścią w języku obcym, uczniowie doskonalili umiejętności językowe, utrwalali lub poznawali nowe słownictwo, ucząc się przy okazji geografii. Uczniowie samodzielnie podejmowali decyzję, co będą przedstawiać w ramach danego tematu i z jakimi treściami to połączą. Tego typu podejście uczy przedsiębiorczości, kreatywności, organizacji pracy w zespole oraz odpowiedzialności za siebie i grupę.

 

Projekt jest przykładem współdziałania uczniów w procesie edukacyjnym. Stosowana metoda CLILL to nauka przez działanie, dzięki której nauczane treści merytoryczne i językowe znajdują bezpośrednie zastosowanie w praktyce. Tego rodzaju metody przyczyniają się do rozwoju kompetencji miękkich, takich jak komunikatywność, przedsiębiorczość, umiejętność rozwiązywania problemów, zarządzanie czasem. Uczą też pracy zespołowej i rozwijają kreatywność i umiejętność logicznego myślenia.

 

Powyższe umiejętności są obecnie bardzo ważne na rynku pracy. Jako nauczycielka mam nadzieję, że wykorzystane przeze mnie na zajęciach innowacyjne działanie może przyczynić się do lepszego przygotowania uczniów do kolejnego etapu kształcenia i życia we współczesnym świecie. Współpraca z młodzieżą w czasie realizacji projektu była dla mnie inspiracją, z której mogłam czerpać satysfakcję, a otrzymana przez nas nagroda będzie dla mnie motywacją do dalszego działania.

 

Gratuluję uczniom, ich rodzicom, a moim koleżankom i kolegom życzę takich wychowanków, z którymi można zmieniać edukację. 

 

 

Małgorzata Wojciechowska

nauczycielka języka niemieckiego
w Zespole Szkół im. T. Kościuszki w Łobzie