Tutaj powinien być opis

PRAKTYKA ZAWODOWA W SZWECJI

Dzięki środkom unijnym z programu Erasmus+, w ramach posiadanej Akredytacji na rzecz kształcenia i szkolenia zawodowego, 19-osobowa grupa uczniów Technikum Zawodowego w Zespole Szkół im. T. Kościuszki w Łobzie, kształcąca się w zawodach technik hotelarstwa i technik informatyk, zrealizowała praktyki zawodowe na południu Szwecji, w malowniczym Malmö.

Podczas całego pobytu uczniom towarzyszyli nauczyciele Zespołu Szkół (najpierw Justyna Hałka i Anna Rabiejewska, potem Aneta Lipska i Bożena Kordyl) oraz przedstawiciele organizacji przyjmującej - EU Mobility Sverige. Nasz partner w projekcie był odpowiedzialny za organizację praktyk w firmach oraz zapewnienie praktykantom bogatego programu kulturowego. Przewodnicy wycieczek i opiekunowie popołudniowych aktywności młodzieży pochodzili z różnych stron świata: Felippe z Ameryki Południowej, Emma z Korei, a Tiguran z Armenii. Każdy z nich ciekawie opowiadał o swoim kraju, jego kulturze i przyrodzie. Wszyscy doskonale posługiwali się językiem angielskim, co było  dla naszych uczniów  świetną okazją do konwersacji i weryfikacji  umiejętności językowych.

Praktykanci swoją przygodę ze Szwecją rozpoczęli w Łobzie, 3 lutego 2024 roku. Po kilkunastogodzinnej podróży dotarli do celu, hotelu First Jörgen Kock w Malmö, położonego w samym centrum miasta, bardzo blisko stacji kolejowej. Umiejscowienie to miało duże znaczenie, gdyż codzienne dojazdy do miejsca praktyk nie stanowiły większego problemu, a wszystkie węzły komunikacyjne były na wyciągnięcie ręki.

Nasza młodzież rozpoczęła praktyki od spotkania w biurze partnera EU Mobility Sverige, gdzie koordynatorka powitała ich prezentacją na temat Szwecji, poinformowała o miejscach praktyk i wręczyła karty podróżne. Następnie uczniowie pojechali do przydzielonych im firm, gdzie poznali swoich mentorów, miejsca pracy oraz zakres ustalonych zadań zawodowych. Praktykanci korzystali codziennie z transportu publicznego, a ich dzień pracy zaczynał się zazwyczaj pomiędzy 9 a 10 rano, a kończył około 17. Dni upływały według  stałego harmonogramu: po śniadaniu uczniowie udawali się do pracy, potem był czas na odpoczynek, integrację i popołudniowe aktywności, wspólny posiłek i sen. Dla wielu z nich stałym punktem dnia okazała się siłownia, w której „pracowali” nad sylwetką.

W czasie praktyk uczniowie zostali przydzieleni do różnych firm w samym Malmö i w pobliskim Lund zgodnie ze swoimi profesjami. Technicy hotelarstwa odbywali praktyki w czterech hotelach: First Hotel, Lundia i Grand Hotel w Lund oraz First Hotel w Malmö. Firmy, które przyjęły informatyków to: Erikshjälpen Second Hand oraz Net2World, zajmujące się naprawą komputerów i sprzętów elektrycznych. Z powierzonych obowiązków zawodowych grupa wywiązała się wzorowo. Młodzież była chwalona przez pracodawców za dokładność, rzetelność oraz tempo pracy. Uczniowie pracowali w środowisku międzynarodowym, współpracowali w grupach zadaniowych. Codziennie, komunikując się, doskonalili znajomość języka angielskiego, uczyli się tolerancji, wielokulturowości i ekologii.

Program Erasmus+ to nie tylko zajęcia związane z rozwojem zawodowym, dlatego po obowiązkach znalazł się również czas na przyjemności – uczniowie mogli  sprawdzić się w grze w kręgle, zwiedzić Kopenhagę oraz podziwiać klify przy szwedzkim wybrzeżu Bałtyku. Szczególne emocje wywołała wizyta w Muzeum Obrzydliwego Jedzenia, gdzie można było przyjrzeć się procesom przygotowywania potraw w różnych kręgach kulturowych. Wizyta w muzeum wyzwoliła różne skrajne emocje – w grupie uczniów znaleźli się śmiałkowie, którzy zdecydowali się na degustację smażonych chrząszczy czy najostrzejszego na świecie chilli!

Malmö to studenckie miasto, pełne przytulnych kawiarni, restauracji, ale również obiektów kulturowych. Zachwyt praktykantów wzbudzała architektura, łącząca nowoczesność z tradycją, widoczna przy każdej ulicy – szkło  i beton umiejętnie wkomponowane w tradycyjne kamienice, czego przykładem były biblioteka publiczna czy  Muzeum Nauki. Słowem, którym można określić Szwecję, jest szacunek – wobec drugiego człowieka, innego użytkownika drogi, innej religii, kultury, ale również wobec planety. Wszechobecne są sklepiki z rzeczami używanymi, automaty do odzyskiwania opakowań plastikowych, a także widoczna jest dbałość o czyste powietrze w mieście – kto może dojeżdża rowerem, bez względu na pogodę!

Uczniowie mieli szansę rozwijania niezbędnych kompetencji i umiejętności zawodowych w zagranicznym środowisku pracy. Podnosili swoje kwalifikacje w specyficznych okolicznościach – w zetknięciu z inną kulturą i językiem obcym. Poza tym mogli poznać wymagania zawodowe na europejskim rynku pracy, poszerzyć horyzonty, podnieść swoją samoocenę i motywację do nauki i pracy w wybranym zawodzie.

Grupa wróciła do Łobza 20 lutego bardzo zadowolona z mobilności w Szwecji.

Aneta Lipska, nauczyciel j. angielskiego