#ERASMUSDAYS 2022 W ZESPOLE SZKÓŁ W ŁOBZIE
W tym roku szkolnym po raz trzeci uczestniczymy w międzynarodowej akcji Programu Erasmus+ #ErasmusDays. Jeszcze nie tak dawno planowaliśmy nasze działania, dzieliliśmy się pierwszymi doświadczeniami z praktyk zagranicznych, a dziś podsumowywujemy cały projekt pod nazwą: „Po raz pierwszy praktyki Erasmus+ dla młodych hotelarzy – nie boimy się nowego wyzwania.”
Na przełomie czerwca i lipca 2021 i 2022 r. uczennice i uczniowie naszego technikum uczący się w zawodzie technik hotelarstwa oraz kucharze ze szkoły branżowej wyjechali wraz z nauczycielkami naszej szkoły do Niemiec na praktyki zawodowe. Przez miesiąc zdobywali doświadczenie zawodowe i językowe, poznawali kulturę i tradycję naszych sąsiadów.
Na uroczystości w dniu 11 października 2022 r. gościliśmy przedstawiciela firmy partnerskiej Siegmundsburg Haus Werraquelle GmbH pana Manfreda Millera oraz panią Katarzynę Suchocką, bez których udział w projekcie nie byłby możliwy.
Z tej okazji uczniowie przygotowali prezentacje promujące międzynarodową akcję #ErasmusDays oraz podsumowujące nasz projekt w świetle faktów i liczb: 28-dniowa mobilność 26 uczniów, staże zawodowe w 9 różnych hotelach w Turyngii i Hesji w Niemczech, wycieczki młodzieży do Erfurtu i Eisenach, możliwość korzystania przez uczniów ze wszystkich atrakcji hotelowych, wsparcie językowe każdego uczestnika na platformie OLS.
Uznaliśmy, że podsumowanie projektu może stać się ciekawą lekcją dla pozostałych uczniów technikum i dlatego każdy otrzymał zaproszenie na spotkanie. Aby zaktywizować młodzież, przygotowaliśmy zadania w formie quizów i gier dla przedstawicieli klas. Można było utrwalić wiedzę lub nauczyć się nowych zwrotów i wyrażeń z języka niemieckiego wykorzystywanych przez praktykantki i praktykantów w trakcie mobilności oraz zobaczyć zdjęcia stażystów z pobytu w Turyngii i Hesji.
Czy było warto? Naszym zdaniem tak. Analizowaliśmy wartość projektu na wielu płaszczyznach i możemy stwierdzić, że: nasi uczniowie mają większą motywację do podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych; rozwinęli kompetencje kluczowe oraz umiejętności językowe; przełamali barierę językową; nauczyli się samodzielności, odpowiedzialności, dzięki czemu wzrosła ich pewność siebie i komunikatywność; otrzymali Certyfikaty oraz Europass – Mobilność – dokumenty potwierdzające umiejętności zawodowe i kompetencje, które mogą zwiększyć ich szansę na dobrą pracę w przyszłości; nauczycielki podniosły swoje kompetencje, doskonaląc umiejętności zarządzania projektem mobilności międzynarodowej.
Dla pozostałych uczniów Zespołu Szkół zorganizowaliśmy także ciekawe wydarzenia w kolejnych dniach. Nauczyciele języków obcych przygotowali „łamańce językowe” - niemieckie rzeczowniki złożone z dużej liczby liter i słów oraz quiz online o angielskiej rodzinie królewskiej.
Uczniowie klasy 4c liceum, którzy w ubiegłym roku szkolnym uczestniczyli w projekcie eTwinning „Mit Mathematik Europa erkunden” otrzymali swoje certyfikaty – Krajową Odznakę Jakości za realizację międzynarodowego projektu.
Naszym spotkaniem chcieliśmy wypromować projekt w szkolnej społeczności i zachęcić uczniów klas młodszych do ubiegania się o wyjazd na zagraniczny staż. Mamy także nadzieję, że spotkanie było również okazją do przekonania się, że dzięki europejskim projektom można uczestniczyć w wartościowych przedsięwzięciach, które rozwijają nas na wielu płaszczyznach. Jesteśmy przekonani, że pozytywne doświadczenia z realizacji pierwszego projektu staną się inspiracją do udziału w kolejnych przedsięwzięciach europejskich.
Małgorzata Wojciechowska, nauczycielka języka niemieckiego